tirsdag den 19. august 2014

De første dage i Mexico


Her på billedet ser i mit rejseteam, det er alle de danske udvekslingsstudenter med Rotary, som skal tilbringe et år i Mexico.




Min værtsmor, Sara, Marianaa og jeg tog i fredags ud for at handle ind, hvor jeg blandt andet fik købt nogle manglende produkter. Supermarket var nok 3 gange så stor som bilka i Danmark, Marianaa og jeg gik op og ned af hvert eneste gade, mens hun fortalt hvad hvert enkelt ting i butikken hed på spansk. Marianaa morede sig helt vildt over da jeg skulle sige billedramme på spansk, som er "Guadalajara", ja prøv lige selv at udtale det, det falder ihvertfald helt forkert i min mund, graa, ruu jaeeeeh lyde, som gør at mit muldsavl helt flyder over. Men vi griner stadig af det flere dage efter. 
I supermarket købte vi sæbebobler, hvilket Rena, husets elskede lille hund, ELLLLSKER. Hvilket er lidt sjovt, da min egen hund også elsker når vi leger med sæbebobler. 




Der er flere gange hvor jeg bemærker de kultur forskelle der er. Blandt andet hver gang vi holder for et lyskryds, så står der folk som enten vasker forruden, vil sælge blomster, mad eller som det ses på billedet optræder og går derefter og indkræver penge. Ja, der er mange måder at tjene penge på. Blandt andet, så tror jeg de har 100 forskellige is butikker, som alle er helt særlige på hver deres måde, og som min værtssøster siger til mig hver gang jeg ikke kan bestemme mig " du skal nok nå at prøve dem alle sammen". 



Hver dag spiser vi stort til middag, hvilket i forhold til i Danmark, vil sige, at vi spiser aftensmad til middag. Det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at der er forskel på dansk og mexicansk mad. Min familie er meget opmærksomme på ikke at give mig alt for stærkt mad, det der er i det, er bare at min familie ikke krydre maden med andet end stærk salsa eller chili, så jeg spiser nu den lidt stærke mad. Det er sådan, at der bliver serveret en masse små forskellige retter, som jeg smager lidt alt af, en dag har de lavet noget som godt kunne minde lidt om en dansk salat, men det var det ikke !! Jeg har simpelthen aldrig smagt så stærk en salat, så jeg skyldte det hurtigt ned med noget vand, hvilket Sara min værtsøster godt bemærker og siger " jeg glemte vidst at sige, at det nok er lidt stærkt" 
Her på billedet er vi ude og spise sushi hvilket som er min første gang, og jeg må indrømme at det smagte godt !! 




Marianaa og jeg har ikke en gang sovet sammen i en uge, men vi har det allerede så godt sammen, jeg vil allerede komme til at savne den dag jeg ikke skal høre hende sige "buena noches"  hver aften inden vi skal sove, og hver morgen når vi vågner vinker hun til mig og siger " Buenos días".
                                               

De har også blockbuster i Mexico, de elsker blockbuster, da vi ser mange film og elsker at gå i biografen !!




Ja, det er en mango og skumfiduser ! Jeg mødte nemlig min værtsmors forældre, og som en slags velkomstgave fik jeg en mango fra deres have og formening skumfiduser fra supermarket. Og de er simpelthen lige så søde, som alle de andre mennesker jeg mødt, i løbet af mit dog korte ophold i Mexico. For kan man blive mere glad? end når, at et menneske som ikke kender en, siger "Vi er så glad for at have dig her." som jeg også fortalte min værtsmor, da hun spurte "hvorfor Mexico?" Fordi der findes ikke et mere kærligt folkefærd end i det spansk, altså siger bare "alle de kys på kinden man får i løbet af en dag" !! LOOOVE







Hver søndag er det en tradition i familien, at vi går i kirke og derefter går vi ud og spiser. Jeg vil sige at selve prædiken, vil jeg ikke mene, at der er så anderledes i forhold til i Danmark, selvfølgelig forstår jeg intet, så det er selvfølgelig lidt svært at sige. I løbet af prædiken laver de dog en masse tegn med armene, som jeg på ingen måde kan følge med til. Min familie er dog meget åbne over for at jeg ikke deltager aktivt under prædiken, både fordi jeg ikke kan finde ud af det, men også af hensyn til min religion.
Denne dag fortsatte vi på sushi restaurant, da det er en af familiens store favoritter, og som nok også godt kan ende med at blive en af mine. Derefter besluttede vi os for at tage i biografen, og af hensyn til mig valgt de en engelsk film, filmen indestructibles, som er en aktionfilm! Så sådan kommer en typisk søndag til at gå i mexico. 




Første skole dag !!! Min første skoledag, var rigtig som man ser det på film, jeg kommer ind i klassen lidt inde i timen, jeg bliver præsenteret for hele klassen og en dreng nede bag i rækker hånden og siger, at jeg kan side nede ved ham. (typisk mexicanske drenge, for jeg er jo "blondine").  Jeg vil starte med at sige, fattede jeg intet i skolen, jeg skrev af hvad der stod på tavl, da det er et eksamensfag. Dog når jeg har spansk er det sammen med de andre udvekslingsstudenter, da vi jo først skal til at lære det, så der for vi en slags special undervisning. Derudover forgår matematik timerne også på engelsk. Så jeg har alligevel rimelige muligheder for, at kunne følge med i skolen. 



Jeg har allede fået en virkelig sød veninde på skolen, som jeg efterhånden kender mexicanere, sindsyg søde og i mødekommene! Jeg har dog kun matematisk med hende i skolen, da vi har forskellige klasser til hvert enkelt fag. 




Efter skole kom min værtssøster og Arturo og hentede mig, Arturo er min værtssøsteres bedste ven. Og I Mexico er det meget naturlig, at mine søstres venner kommer hjem i huset også selvom min søster til vennen ikke engang er hjemme. Blandt andet så besøger også en af Marlas (min værtssøster som er i Frankring på udveksling) veninder huset, blot for at besøge familien, de er som en stor familie, tror også at det er derfor man hurtigt kan føle sig som en del af det. 



Da jeg kommer hjem fra skole nydes middagsmaden i stuen foran tvet, for der var en rigtig "spændende" kamp i tv'et mellem Barcalona og Leon (altså byen jeg bor i), Lad mig sige det sådan, der var ikke gjort klar til at fejre det, for efter blot få minutter havde barcelona allerede scoret det første mål, og kampen 6-0 til Barcelona. Men vi ser meget fodbold i familie, ihvertfald alle kampe med Leon! "Bare rolig bette bror, jeg skal nok tage en trøje med hjem til dig ;)". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar